6.3.10

ОМРЪЗНА МИ!

Вестник "Труд", Петък, 14 Май 2010 година, страница 4, заглавие на материала: "Самоуби се баща, дарил органите на сина си". В материала става дума за Георги Барашки, на 55 години, от пловдивското село Войводиново. През Декември 2009 година 29-годишният син на Георги, Видол Барашки, се нагълтал с хапчета за диабет в опит да се самоубие заради липса на работа. Тоест, Видол се опитал да се самоубие заради невъзможност да преживява и едновременно с това - заради все още живото му достойнство. Заради нежеланието си, въпреки липсата на всякаква възможност за препитание, този човек да се насочи към кражби, към грабежи и към престъпност, за да оцелее все пак по някакъв начин.
.
Вместо да почине след опита за самоубийство, Видол изпаднал в клинична смърт - макар и мъртъв, повечето органи на тялото му продължавали да функционират. Бащата, Георги, дал съгласие за донорство на сърцето, черния дроб и бъбреците на сина си с което на практика спасил четири човешки живота.
.
Днес (15.05.2010 година) този човек, Георги Барашки, същият, който спасил четири човешки живота с даряването на органите на сина си - днес той също е мъртъв! И е починал съвсем не от естествена смърт. Не! И Георги Барашки се самоубил! Обесил се. Отново заради невъзможност да преживее (според съселяните на Георги Барашки, той си отишъл от бедност - нямал пари дори за хляб).
.
От така наречените "демократични" промени насам се изредиха всякакви видове държатели на властта. То не бяха Андрей Лукановци, Петър Младеновци, Димитър Поповци, Филип Димитровци, Любен Беровци, Ренети Инджови, Жан Виденовци, Желю Желевци, Стефан Софиянковци, Петър Стояновци. Не бяха Костов, Сакскобургготски, Първанов ("социалния" президент), Станишев. Не е днес Борисов... Всички те се имат за демократи, за отговорни хора, за загрижени за всички в тази страна... Може дори да се имат и за хуманисти!
.
Непрекъснато се въртят някакви бюджетни пари уж за социални политики. Раздават се разни пари от данъкоплатците на някакви фирми с повод и без повод. Изявяват се публично относно така наречените "социални политики" у нас всякакви "демократи", "социалисти", "либерали", "центристи" и произволни други видове ... убийци! Източват се парите на данъкоплатците за узаконени грабежи, прикрити уж като "социални програми". Виждаме резултатът! Хората страдат, боледуват, мрат от средновековни болести (примерно - от кучешки тении), самоубиват се от глад и немотия (тровят се, бесят се, хвърлят се под влакове...).
.
Липсата и на най-елементарна загриженост от страна на държавата за оцеляването на най-бедните и на най-закъсалите генерира престъпността - криминалната престъпност, както и попълненията, "ниските ешелони" на организираната престъпност. Цялата тази смърт и страдание тежат на съвестта на всичките изброени по-горе "отговорни" и "демократични" "държавници". Отговорността за тези издевателства, както и за състоянието на страната ни като цяло е преди всичко тяхна. На всички тях - на минали, на настоящи, а много вероятно и на бъдещите властници!
.
ОМРЪЗНА МИ! СТИГА ТОЛКОВА!
.
Време е за промяна! Време е за истинска реформа! За хуманна реформа! Реформа, която да оценява интересите на цялото общество без изключения! Реформа, диаметрално противоположна на досегашните олигархични схеми за ограбване на работещи в полза на управляващи и на "работодатели" (много често "работодателите" са и приближени до управляващите в съответния момент, а нерядко самите управляващи са и "работодатели" по съвместителство).
.
"Работодатели" е в кавички, защото всъщност иде реч за самозабравени феодали. В България действителните работодатели, тези, които мислят за цялостната структура на бизнеса си като обществено-значима дейност, които мислят и за интересите на работниците си, освен за своите собствени интереси - подобни работодатели в нашата страна почти липсват. У нас има главно самозабравени далавераджии и подтисници, които са загрижени единствено за свръхпечалбите си. При това - свръхпечалби, които много често произтичат от производства на стоки и услуги, които производства са неадекватни на пазара, които са неконкурентоспособни, но за сметка на това са и подкрепяни с бюджетни средства. Или пък производства, подкрепяни от принудително потребяване (да речем - "услугите" на топлофикационните дружества в страната, плановете за принудително ремонтиране на сгради, които се нуждаят от козметично освежаване и от по-ефективна изолационна покривка и други).
.
Цялата тази ситуация е възможна само заради това, че страната се управлява от безпринципни и безсъвестни политици. Политици - поклонници на олигархичните форми на управление. И изходът от всичко това може да бъде само един! Нарича се - тотална промяна! Незабавна замяна на която и да било част от политическата сфера в България, която част се самозабрави или дори само се отклони несимволично от изпълнимите желания на обществото (по-точно - от желанията на мнозинството от обществото). Как би могла да се постигне подобна цел?
.
Единият от начините за "дисциплиниране" на политиците са масовите, безкомпромисни протести. Протестите, които са съпътствани от почти пълно блокиране на държавата (блокиране на транспорт, на пристанища, на други важни икономически дейности...). Този метод пак би могъл да остане неефективен, дори ако протестиращите са в пълното си право. Все пак, управляващите лично не губят почти нищо от блокирането на държавата. Ще се замислят повече, ако лично техните живот и здраве бъдат застрашени по някакъв начин, но това е антихуманна мярка, която трябва да се избягва на всяка цена. Не можеш да искаш от някого да не действа несправедливо и ощетяващо, докато ти постъпваш спрямо него по подобен, ако не и по същия начин. Освен всичко това, блокиране на държавните дейности неизбежно води и до икономически загуби, които пак натоварват след това протестиращите.
.
Другият начин за "дисциплиниране" и "приземяване" на политическата класа (не само на тази в България) е далече по-рационален, по-икономичен и най-важното - далече по-демократичен. Този втори начин коренува в дълбока политическа реформа, която да предостави на гражданите на дадена страна нормативни, законови средства за по-стриктно следване от управляващите на обществените желания и интереси. Много ясно, подобно засилване на обществения контрол над действията на публичните институции трябва да върви ръка за ръка с още по-стриктно закрепване и съобразяване на всички без изключение с личните и малцинствени граждански права и свободи. Защото нищо не пречи, по-голямата част от обществото да вземе решение останалата, по-малката част да станат безправни роби. Или пък, общественото мнозинство да реши, че по-голяма или по-малка част от населението е излишна и няма право на съществуване. Че трябва да се изтреби! Геноцид!
.
Промяната на обществено-политическите отношения, предоставянето на повече възможности у обществото за контрол над действията и бездействията на политическата му класа, неизбежно преминава през конституционни промени. Няма как да се мине без промяна на основния закон на страната. Част от промените на Конституцията на Република България биха могли да имат следния вид:
.
Член 4. Алинея 3. На никое човешко същество и по никакви причини не могат да се налагат смъртна присъда и смъртно наказание.
.
Член 4. Алинея 4. Република България гарантира неприкосновеността и свободата на човешките мисли, на човешките чувства и на човешкия дух.
.
Член 4. Алинея 5. Република България участва в изграждането и развитието на Европейския съюз.
.
Член 10. Алинея 1. Изборите, националните и местните референдуми се произвеждат въз основа на общо, равно и пряко избирателно право с тайно гласуване.
.
Член 10. Алинея 2. Изборите в България са мажоритарни.
.
Член 31. Алинея 7. Предумишлени убийства, престъпления против мира и човечеството се наказват с доживотно наказание без право на замяна и без възможност за условна присъда. Тяхното наказателно преследване и изпълнението на наказанието не се погасяват по давност.
.
Член 63. Алинея 1. Народното събрание се състои от 240 народни представители.
.
Член 63. Алинея 2. Един избирателен район може да излъчва само по един народен представител.
.
Член 65. Алинея 2. За народен представител от произволен избирателен район могат да кандидатстват български граждани от цялата страна.
.
Член 65. Алинея 3. Кандидатите за народни представители, които заемат държавна служба, прекъсват изпълнението и`, след регистрацията си.
.
Член 67. Алинея 2. Народните представители от произволен район представляват не само жителите на съответния им район, от който са излъчени, а всички български граждани без изключение.
.
Член 67. Алинея 3. Народните представители действат въз основа на Конституцията и законите в съответствие със своята съвест и убеждения.
.
Член 69. Алинея 1. Народните представители не носят наказателна отговорност за изказаните от тях мнения и за гласуването си в Народното събрание.
.
Член 69. Алинея 2. Народните представители не могат да бъдат задържани и срещу тях не може да бъде възбуждано наказателно преследване за публично оповестяване на класифицирана информация, освен с разрешение на Народното събрание, а когато то не заседава - на председателя на Народното събрание.
.
Член 69. Алинея 3. Разрешението, дадено от председателя на Народното събрание се внася за одобрение от народните представители на първото заседание на Народното събрание.
.
Член 69. Алинея 4. Разрешение за възбуждане на наказателно преследване не се изисква при писмено съгласие на народния представител.
.
Отмяна на Член 70 (алинеи 1 и 2).
.
Член 81. Алинея 1. Народното събрание открива заседанията си и може да заседава и приема своите актове, когато присъстват повече от половината народни представители.
.
Член 84. Точка 18. прекратява предсрочно собствените си пълномощия.
.
Член 89. Алинея 4. Не по-малко от една четвърт от общия брой на народните представители може да предложи на Народното събрание да гласува предсрочно прекратяване на собствените си пълномощия. Пълномощията на Народното събрание се прекратяват предсрочно, когато за това са гласували повече от половината от всички народни представители.
.
Член 89. Алинея 5. Не по-малко от една стотна от максималния брой избиратели според избирателните списъци от последните по време национални избори могат да предизвикат произвеждане на референдум за предсрочно прекратяване пълномощията на Народното събрание. Пълномощията на Народното събрание се прекратяват предсрочно, когато за това са гласували повече от половината от гласоподавателите на произведения за целта референдум. Резултатите от референдума са валидни, ако в него са участвали не по-малко от половината от максималния брой избиратели според избирателните списъци от последните по време национални избори.
.
Член 97. Алинея 1. Точка 5. утвърдителен глас от повече от половината гласоподаватели на произведен за целта референдум за предсрочно прекратяване пълномощията на президента и вицепрезидента.
.
Член 97. Алинея 5. В случаите на т. 5 произвеждане на референдум за предсрочно прекратяване пълномощията на президента и вицепрезидента могат да предизвикат не по-малко от една стотна от максималния брой избиратели според избирателните списъци от последните по време национални избори. Резултатите от референдума са валидни, ако в него са участвали не по-малко от половината от максималния брой избиратели.
.
Горното не са всички промени на основния закон, които би могло и би трябвало да се направят. Трябва да се направят някои корекции и относно избора и функционирането на съдебната система в България. Например, главният прокурор би могъл да си остане в съдебната власт, но да се избира от всички граждани в страната. Нещо като избора на държавен глава в момента. Да се избира от всички граждани на страната с право на глас и съставът на Висшия съдебен съвет.
.
Няма нужда специално да се уточнява, че с право да кандидатстват за постовете на главен прокурор и на членове на Висшия съдебен съвет би трябвало да разполагат единствено хора с необходимите качества, познания и опит. Както е и сега. Също, първенството на закона и стриктното съобразяване с него не подлежи на никакво съмнение и компромиси. Пред това да загубят обществената подкрепа за по-дълго оставане на съответния пост, главни прокурори и съдии би трябвало да предпочитат съобразяването със закона на всяка цена. Защото никой не е застрахован срещу преследване за закононарушение. Дори и избраните на съответен пост с пълно мнозинство. Просто тези, които преди това са викали "осанна", след възбуждане на някакво наказателно преследване срещу овластен ще викат "разпни го".
.
Пълна гаранция, че току-що предложената от мен система ще функционира в полза на цялото общество най-безупречно, няма. Винаги една система, колкото и съвършена да е тя, би могла да бъде извратена и деформирана чрез повече или по-малко изкривени процеси в дълбочина. Така или иначе обаче, това е един по-добър вариант в сравнение с актуалното състояние на нещата. По-добър поне от нормативна, а и от външнополитическа гледна точка (управленска система като предлаганата би направила България държавата с най-демократично управление в света).

Няма коментари:

Публикуване на коментар